Sprzęt do tankowania roztworu mocznika AdBlue (DEF, ARLA 32, AUS 32)

Sprzęt do przesyłu roztworu mocznika AdBlue® musi zapewnić wysoką czystość medium w całym łańcuchu transportowym – od producenta do zbiornika pojazdu. Zanieczyszczenie roztworu mocznika tak że nie będzie zgodny z normą ISO 22241-1 może prowadzić do uszkodzenia katalizatora SCR i w następstwie do kosztownych reklamacji.

Operatorzy wymagają również, aby sprzęt pracował niezawodnie i bez niebezpieczeństwa omyłkowego podłączenia. Produkty ELAFLEX przeznaczone do AdBlue spełniają te wymagania.

Do masowych przeładunków AdBlue zalecamy węże UTL lub UTS. Ich wykładzina z polietylenu ultrawysokocząsteczkowego (UPE) gwarantuje wysoką czystość medium.

Końcówki powinny być ze stali nierdzewnej, na przykład końcówka VX 50-2″ SS z gwintem zewnętrznym BSP i obejmą skorupową Spannfix, ciśnienie robocze PN 16.

Do szybkiego napełniania zbiorników magazynowych lub paletopojemników IBC (schematyczne ilustracje na odwrocie) szybkozłącza suchoodcinające jak pokazane DDC-M 50-2″ SS potwierdziły swoją przydatność. Wykonane ze stali nierdzewnej, z uszczelkami z EPDM, zabezpieczają szybki i czyste połączenie bez wycieku – zarówno pod ciśnieniem jak i przy przepływie grawitacyjnym ze zbiornika cysterny.

ZVA AdBlue jest najczęściej stosowanym pistoletem nalewczym do roztworu mocznika na świecie, dzięki swojej niezawodności i zapobieganiu omyłkowym użyciom. Spełnia on wymagania odnośnie zapobiegania niewłaściwemu użyciu ISO 22241-4. Przepływ medium jest możliwy z adapterami magnetycznymi jak ELAFIX 40 które są zabudowane w otworze wlewowym zbiornika AdBlue pojazdu jako standard przemysłowy.

Pistolet jest dostępny z opcjonalnym awaryjnym złączem skrętnym SSB 16 SS. W przypadku incydentalnego odjazdu rozdzieli się zapobiegając wyciekowi i uszkodzeniom sprzętu.

Rekomendowanymi typami węży są Slimline 16 AdBLUE (czarny lub niebieski) oraz EFL 16. Razem z 1″ końcówkami ze stali nierdzewnej z gwintem BSP, te bardzo elastyczne węże również zapewniają czystość medium i bezproblemowe tankowanie pojazdów użytkowych.

manntekmanntek adbuleadblue manntek

Profesjonalne Magazynowanie i Rozlewanie Roztworu Mocznika

Opcja 1 – dla stacji paliw z podziemnym zbiornikiem magazynowym AdBlue i dystrybutorem.
rozlewanie adblue

Opcja 2 – ze zintegrowanym zbiornikiem nadziemnym i dystrybutorem.
rozlewanie adblue 2

Opcja 3 – dla baz ciężarówek i innych miejsc niepublicznych, małych lub średnich wielkości pojemników z pompami.
rozlewanie adblue 3

slimline adblue

Wąż do tankowania AdBlue®

Roztwór mocznika AdBlue® zgodnie z ISO 22241 musi spełniać wysokie wymagania w zakresie czystości. Zanieczyszczenie może prowadzić do uszkodzenia systemu oczyszczania spalin w pojazdach z silnikami diesla i w ostateczności prowadzić do awarii silnika.

Musi być zachowana niezmienna i wysoka jakość mocznika od producenta do punktu odbioru („od Terminala do Pistoletu”). W celu tankowania samochodów osobowych i ciężarowych z dystrybutora firma Elaflex wytworzyła wąż Slimline 16 AdBlue.

Z powodu podobnych wymagań jak w zakresie tankowania autogazu, do tej pory stosowany był pozbawiony plastyfikatorów i odporny na wymywanie wąż LPG 16. Dzięki wprowadzeniu węża LPG 16 AdBlue obecnie dostępny jest waż dedykowany do tankowania mocznika, spełniając wymagania klientów odnośnie lepszego rozróżnienia węży do AdBlue® na dystrybutorach wieloproduktowych.

Właściwości

Slimline 16 AdBlue jest bardzo elastyczny i pozwala na małe promienie zagięcia dzięki czemu manewrowanie w ograniczonej przestrzeni jest łatwe i nie wymaga wysiłku. Wąż nadaje się do systemów ze zwijaczami odciągającymi MPD. W połączeniu z odpowiednimi końcówkami ze stali nierdzewnej, pozbawione plastyfikatorów i odporna na wymywanie wykładzina węża Slimline 16 AdBlue gwarantuje stałą czystość tankowanego roztworu mocznika.

Wygląd

Nowy wąż jest dostępny w wersjach z czarną lub niebieską powłoką. Odporna na ścieranie i starzenie powłoka zewnętrzna zapewnia żywotność i wspiera bezproblemowe działanie stacji paliw. Gładka, odporna na oleje powierzchnia gromadzenie się brudu.

Dane techniczne

Wewnątrz NBR, z zewnątrz CR; wzmocnienie oplotem tekstylnym. DN 16 mm (OD 26 mm), ciśnienie robocze 16 bar, Promień gięcia 80 mm, Ciężar 0,4 kg/m, maks. długość rolki 80 m. Zgodny z ISO 22241-1.

Oznakowanie węża

SLIMLINE 16 AdBlue ∙ EN 1360:2013 ∙ Ω ∙ PN 16 ∙ ELAFLEX ∙ MADE IN GERMANY ∙ Batch – MM / JJ

Slimline

ZVA AdBlue LV – Pistolet nalewczy do AdBlue® dla pojazdów lekkich

AdBlue® dla pojazdów z silnikami Diesla spełniających Normę Emisji EURO 6

Aby osiągnąć określone przez EURO 6 limity dla tlenków azotu (NOx) spaliny poddawane są oczyszczaniu przy pomocy roztworu mocznika w procesie SCR, który sprawdził się jako najbardziej efektywna metoda dla silników diesla. Dotąd proces ten był stosowany aby minimalizować emisję pojazdów ciężkich. Od września 2015 również nowo rejestrowane pojazdy o masie poniżej 3,5 t muszą spełniać wymagania EURO 6. Większość samochodów osobowych i dostawczych – zgrupowanych razem pod określeniem ‚Pojazdy Lekkie’ – powinno posiadać własny, dodatkowy zbiornik na reagent AdBlue®.

Aby zapobiec powstawaniu niepotrzebnych odpadów z powodu butelek jednorazowego użycia konieczne było znalezienie komfortowej metody napełniania bezpośrednio z dystrybutora. Elaflex skonstruował pistolet nalewczy typu ZVA AdBlue LV. Długookresowy program testowy na publicznych stacjach paliw był prowadzony od roku 2013 ( patrz Informacja 1.14 E ).

Elaflex ZVA AdBlue
Wskazówki techniczne

Maks. przepływ 10 l/min, zalecany przepływ na stacjach ~ 5 l/min. Regulację przepływu dokonuje się na połączeniu węża lub na dystrybutorze; patrz instrukcja montażu i eksploatacji. Ciśnienie robocze 1,5 – 3,5 bar dla pomp o wydajności minimum 20 l/min.

Zakres temperatur pracy od -5° C do +55° C z powodu właściwości AdBlue®. Stosowanie w niższych temperaturach tylko w połączeniu z odpowiednim systemem ogrzewania wewnątrz dystrybutora.

Dane Techniczne

Pistolet automatyczny do roztworu mocznika AdBlue® zgodnie z ISO 22241 ( DEF / AUS / ARLA 32 ) dla pojazdów < 3,5 t. Aby zabezpieczyć przed omyłkowym nalaniem do zbiornika oleju napędowego, nalanie AdBlue® jest możliwe tylko do standardowych punktów wlewowych ISO 22241-5. Porównanie: pojazdy ciężkie posiadają punkty wlewu ISO 22241-4 i wymagają pistoletu typu ZVA AdBlue HV do napełniania roztworu mocznika, patrz katalog strona 521.

  • Maks. prędkość przepływu 10 l/min
  • Integralne zabezp. przed omyłkowym nalaniem.
  • Brak kapania po wyjęciu pistoletu z wlewu.
  • Spełnia wymagania techniczne EN 13012
  • Dopuszczenie ATEX do stosowania na dystr. MPD
  • Wylewka dopasowana do punktów wlewowych
  • ISO 22241-5
  • Opcjonalnie z podtrzymaniem LeverAssist®
ZVA AdBlue
ZVA AdBlue