Węże przemysłowe
Zagwarantowanie właściwej jakości paliw lotniczych wymaga zachowania szczególnej troski, jeżeli chodzi o dobór odpowiednich węży do ich przesyłu, na wszystkich etapach logistyki. Wymagane jest zachowanie szczególnej czystości w procesie ich wytwarzania, a także zastosowanie warstwy wewnętrznej o odpowiednio wysokiej odporności na wymywanie (ekstrakcję cząsteczek). Ponadto, ze względu na specyfikę zastosowań, norma dla węży i przewodów z gumy – EN ISO 1825: 2011 definiuje cztery typu węży ze względu na ich budowę oraz własności antystatyczne. Charakterystyczne dla tego typu węży są wyższe ciśnienie robocze i próbne, odpowiednia odporność na podciśnienie oraz lepsze własności antystatyczne dla typów C i F (wartość rezystancji w zakresie pomiędzy 103, a 106Ω.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa dla węży przeznaczonych do pracy na płycie lotniska stosuje się niekiedy oznakowanie fluorescencyjne, poprawiające ich widoczność w nocy (wersje NEON)
Do celów przeładunkowych pomiędzy zbiornikami a cysternami zastosowanie znajdują obecnie również specjalnie wykonane węże wielowarstwowe z tworzyw sztucznych – kompozytowe, natomiast do tankowania oraz roztankowywania samolotów stosuje się wyłącznie przewody gumowe.
HD-C
Wysokiej klasy wąż przeznaczony do bezpośredniego tankowania samolotów, odporny na: wszystkie rodzaje paliw lotniczych włącznie z paliwem do silników odrzutowych ( JET A1, AVGAS ), ciecze zapobiegające oblodzeniu i oleje silnikowe. Standardowo stosowany do hydrantów, oraz do nawijaczy bębnowych.
Zastosowanie: paliwa i produkty ropopochodne, tankowanie samolotów.
Konstrukcja węża: gumowy.
Wzmocnienie: podwójny oplot syntetyczny.
Warstwa wewnętrzna: antystatyczna guma NBR.
Warstwa zewnętrzna: guma CR z odciskiem tekstylnym.
Ciśnienie robocze: 20 bar.
Temperatura pracy: -30°C do 70°C.
Certyfikaty i dopuszczenia: wąż zgodny z normą EN 1361 C; 1997 ( BS 3185; 1985 ) zgodny z niemieckim standardem wojskowym VG 95 955 spełnia także wymogi: API 1529 C, NFPA 407, AS 2683, oraz niemieckie normy bezpieczeństwa TRbF 131/2, EN 12115.
Rezystancja węża w zakresie od 1 k Ohm < R< 1 M Ohm. Wąż nie załamuje się jeżeli ciśnienie wynosi co najmniej 0.5 bar. Dla węży o średnicach 25 do 50 dostępne są niestandardowe długości rolek: 50m, 60m, 80m.
HD-C
HD-C NEON
Wysokiej klasy wąż przeznaczony do bezpośredniego tankowania samolotów, odporny na: wszystkie rodzaje paliw lotniczych włącznie z paliwem do silników odrzutowych ( JET A1, AVGAS ), ciecze zapobiegające oblodzeniu i oleje silnikowe. Standardowo stosowany do hydrantów, oraz do nawijaczy bębnowych.
Zastosowanie: paliwa i produkty ropopochodne, tankowanie samolotów.
Konstrukcja węża: gumowy.
Wzmocnienie: podwójny oplot syntetyczny.
Warstwa wewnętrzna: antystatyczna guma NBR.
Warstwa zewnętrzna: guma CR z odciskiem tekstylnym i z oznakowaniem fluoroscencyjnym.
Ciśnienie robocze: 20 bar.
Temperatura pracy: -30°C do 70°C.
Certyfikaty i dopuszczenia: wąż zgodny z normą EN 1361 C; 1997 ( BS 3185; 1985 ) zgodny z niemieckim standardem wojskowym VG 95 955 spełnia także wymogi: API 1529 C, NFPA 407, AS 2683, oraz niemieckie normy bezpieczeństwa TRbF 131/2, EN 12115.
Rezystancja węża w zakresie od 1 k Ohm < R< 1 M Ohm. Wąż nie załamuje się jeżeli ciśnienie wynosi co najmniej 0.5 bar. Dla węży o średnicach 25 do 50 dostępne są niestandardowe długości rolek: 50m, 60m, 80m. Wąż jest specjalnie oznakowaną farbą fluoroscencyjną, wersją węża HD- C.
HD-C NEON
PHD F
Wysokiej klasy wąż paliwowy, ssawno- tłoczny, slużący między innymi do roztankowywania samolotów.
Zastosowanie: paliwa i produkty ropopochodne, przeładunek paliw lotniczych.
Konstrukcja węża: gumowy.
Wzmocnienie: podwójny oplot syntetyczny, spirala z tworzywa.
Warstwa wewnętrzna: antystatyczna guma NBR.
Warstwa zewnętrzna: guma CR.
Ciśnienie robocze: 20 bar.
Temperatura pracy: -30°C do 70°C.
Certyfikaty i dopuszczenia: Zgodny z EN 1361.
Wąż antystatyczny – rezystancja mieści się w zakresie 10^3 Ohm < R<10^6 Ohm.
PHD F
TW-E
Wąż ssawno- tłoczny przeznaczony do przeładunku paliw lotniczych, stosowany do rozładunku cystern i jako połączenie cysterna- przyczepa.
Zastosowanie: paliwa i produkty ropopochodne, przeładunek paliw lotniczych.
Konstrukcja węża: gumowy.
Wzmocnienie: podwójny oplot syntetyczny, spirala ze stali galwanizowanej.
Warstwa wewnętrzna: antystatyczna guma NBR.
Warstwa zewnętrzna: guma CR z odciskiem tekstylnym.
Ciśnienie robocze: 20 bar.
Temperatura pracy: -30°C do 70°C.
Certyfikaty i dopuszczenia: zgodny z normami: PN-EN 12115 oraz PN-EN ISO 1825 (E).
Zgodnie z normą PN EN 12115 – wąż typu „Omega” rezystancja wzdłuż węża – R<10^6 Ohm.
Zgodnie z normą PN-EN ISO 1825 (E) – wąż typu „M” uzyskany poprzez uziemienie spirali stalowej – rezystancja wzdłuż węża R<10^2 Ohm.
Nie stosować do tankowania samolotów.
TW-E
HIGRADE 101 XX
Wysokiej klasy wąż kompozytowy do przesyłu: paliw lotniczych włącznie z paliwami typu JET, biopaliw, oraz oleju napędowego i benzyn w transporcie drogowym i kolejowym. Posiada wysoką odporność chemiczną i mocną konstrukcję, zapewniającą długi okres użytkowania.
Zastosowanie: biokomponenty i bioestry; paliwa i produkty ropopochodne; przeładunek paliw lotniczych; rozpuszczalniki.
Konstrukcja węża: kompozytowy.
Wzmocnienie: spirale zewnętrzna i wewnętrzna ze stali nierdzewnej.
Warstwa wewnętrzna: UMHWPE.
Warstwa zewnętrzna: tkanina poliestrowa powlekana winylem.
Ciśnienie robocze: 15 bar.
Temperatura pracy: -40°C do 100°C.
Certyfikaty i dopuszczenia: Zgodny z normą EN 13765: 2010 Typ 3. Nadaje się do paliw lotniczych JET A-1, JP-6, biopaliw JET, syntetycznych paliw JET (SPK) oraz ATF (Aviation Turbine Fuel).
Rezystancja wzdłuż węża dla DN=50mm R=<1,0 ohm/m. Węże oznaczone * nie są dostępne w stałej ofercie.
Na zamówienie dostępne są wersje specjalne:
– lżejsze, dla niższego ciśnienia WP=10 bar (EN 13765:2010 – Typ 2)
– wysokociśnieniowe (WP=20, 25 lub 40 bar ze wzmocnieniem ARAMEX)
– trudnopalne FIRETEC (spełniające wymagania EN 13765:2010, Annex G oraz ADR CL1)
– z antystatyczną, czarną powłoką zewnętrzną – typ ATEX.
HIGRADE 101 XX